Vi har vunnit Klarspråkskristallen

Konsument- och medborgarservice har tilldelas Klarspråkskristallen 2020 för ett gediget klarspråksarbete med medborgarna i fokus.  Vi som utbildar redaktörer i klarspråk är stolta och glada att vårt arbete uppmärksammas.

– Det är ett prestigefyllt pris. ett kvitto på att vi är på rätt väg och jag hoppas att vårt arbete kan inspirera andra”, säger Malin Baeza Roos, kommunikationschef.

Klarspråkskristallen är Språkrådets pris som delas ut en gång per år till en myndighet, kommun eller region. Årets tema var ”nya metoder och nya kanaler för klarspråksarbete”. Och i år var det alltså vi som vann.

– Det är väldigt roligt. Klarspråk är en demokratifråga, om medborgarna ska kunna ta del av och påverka de tjänster och den service staden erbjuder så måste språket vi använder vara enkelt och begripligt, annars når vi inte fram, säger Malin Baeza Roos.

Så jobbar vi med klarspråk

Det här priset är främst för de nya sätt som kommunikationsavdelningen arbetar med att utbilda alla medarbetare på förvaltningen i att skriva klarspråk i arbetet. Alla nya medarbetare får gå en obligatorisk kurs i klarspråk under en halvdag. Förvaltningen har även arbetat fram en egen metod som vi kallar e-post-coachning.  I ansökan lyftes också vårt jobb på goteborg.se och i alla våra digitala kanaler.

Första skrivhandboken kom redan 2007

 Vi på webbstrategiska utbildar alla nya redaktörer i klarspråk innan de får behörighet att publicera innehåll på goteborg.se.  Vi granskar också innehållet på webben minst en gång om året och då är just klarspråk viktigt.  Kerstin Gadd, kommunikatör på webbstrategiska verksamheten, har utbildat redaktörer i klarspråk i många år och har varit med på hela resan med goteborg.se.

– Vi tog fram den första skrivhandboken för goteborg.se 2007, två år innan språklagen 2009 som befäste myndigheternas ansvar att vara begripliga, säger Kerstin Gadd. När digitaliseringen gjorde att alla kan komma åt information från kommunen mycket lättare, blev det tydligt hur viktigt det är att den är lätt att begripa.
Vår Skrivhandbok för digitala kanaler och tjänster handlar mycket om klarspråk.
Det här priset gläds vi åt tillsammans med alla våra kollegor som jobbar med klarspråk.

Mer information om priset hittar du på Språkrådets webbplats, Institutet för språk och folkminnen: Konsument- och medborgarservice tilldelas Klarspråkskristallen 2020

Göteborgs Stads egen tidning, Vårt Göteborg skriver om priset:  Konsument- och medborgarservice får Klarspråkskristallen 2020

Språkrådet har också information om klarspråk på sin webb http://www.isof.se/klarspråk. Du kan prenumerera på bulletinen ”Klarspråk”, göra ett klarspråkstest eller gå en webbutbildning i att skriva klarspråk.

För dig som är intresserad av utvecklingen av goteborg.se rekommenderar vi  historien om hur Göteborgs Stad fick sin första webbplats 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *