Tre anledningar till att en stor sökruta på startsidan på goteborg.se är en dålig idé

I mobilanpassningsprojektet får vi ofta frågan ifall vi kommer att exponera sökrutan tydligare på startsidan nu när goteborg.se mobilanpassas.

Frågeställarnas tanke är god – en tydlig sökruta borde minska behovet av att ge sig in i en komplex och omfattande webbplatsstruktur och därmed snabbare hitta rätt.

Men vårt svar är – nej, det gör vi inte. Och det av tre anledningar.

1. Användarna söker på Google – inte i vår interna sökmotor

Om det är något vi ska satsa resurser på när det kommer till sökmotorsoptimering så är det optimering mot externa sökmotorer – och i huvudsak Google. Tre av fyra användare på goteborg.se kommer idag till webbplatsen via Google och det finns inget som tyder på att den trenden är på väg att vända.

Det ska jämföras med de 6 % av användarna som nyttjar vår interna sökmotor på goteborg.se.

Dessutom verkar de flitigaste nyttjarna av interna sökmotorn vara våra egna medarbetare. Hela 8 av de 10 vanligaste sökningarna under 2015 är kopplade till interna verksamhetssystem och interna kommunikationskanaler som inte finns på goteborg.se utan på andra webbplatser, till exempel vårt intranät.

Och då filtrerar vi ändå bort interna IP-adresser i vår analys för att i möjligaste mån exkludera sökningar från medarbetare.

 Plats Sökord Antal sökningar
1 personalingången 91 693
2 personec 7 818
3 intranät 4 021
4 Personalingången 3 831
5 Personec 3 010
6 personaligången 2 903
7 personalingågnen 2 405
8 självservice för medarbetare 2 289
9 boendeparkering 1 872
10 lediga jobb 1 797

Anmärkningsvärt är också att två felstavningar på ”personalingången” kommer på högre placeringar än det vanligaste sökordet på en sida som inte vänder sig till medarbetare (”boendeparkering”).

Sammanlagt står de åtta populäraste sökningarna för 19 % av alla de 635 000 sökningar som gjorde 2015. Nästan var femte sökning var alltså på ett internt system.

2. Att söka kräver att du känner till rätt benämningar

Myndigheter är i många fall navelskådande och har ett inifrånperspektiv. Det tar sig bland annat uttryck i hur de namnger service, tjänster och verksamheter. Fokus ligger inte sällan på myndighetens behov av att namnet ska vara exempelvis juridiskt korrekt, unikt och säljande eller i linje med aktuell forskning snarare än på att det ska vara intuitivt och begripligt för medborgarna.

Det krävs därför ofta en stor förförståelse hos medborgarna för att kunna komma på relevanta sökord om de ska söka på en myndighetswebbplats.

Men kan vi förvänta oss att medborgarna ska veta ifall vi kallar barnomsorgen för ”förskola” eller ”dagis”. Eller för den delen om de ska söka efter ”ekonomiskt bistånd”, ”socialbidrag” eller ”försörjningsstöd” när de hamnat i ekonomiskt trångmål?

I viss mån kan vi som jobbar med sökmotorsoptimering förutse den här typer av problem och underlätta för användaren genom synonymer, relaterade sökfrågor och liknande hjälpmedel. Men helt och hållet går det inte att lösa det här genom sökmotorsoptimering.

Ibland kanske inte användaren har mer än en vag föreställning om vilken service hen eftersöker och får svårt att sätta ord på det. I andra fall kanske det egentligen inte är en kommunal verksamhet som användaren letar efter på kommunsajten. Men meddelandet ”Din sökning gav 0 träffar” ger få ledtrådar om ifall användaren bara använt fel begrepp eller om ämnet faktiskt inte finns på webbplatsen.

I dessa fall är webbplatsstrukturen räddningen. Att successivt via ämnesområden kunna filtrera sig nedåt i strukturen till rätt ämne ger användaren möjlighet att hitta rätt även om förkunskaperna om ämnet är låga.

3. En exponerad sökmotor ger höga förväntningar på sökresultaten

Google är en superb tjänst. Som användare kan du i princip skriva vad som helst i sökrutan och ändå få träff. Du kan stava fel, skriva långa meningar, använda alldeles för allmänna begrepp och ändå ofta få relevanta träffar.

Dock har Googles förträfflighet också höjt förväntningarna på enskilda webbplatsers sökmotorer. Även de ska ge träffar, oavsett kvaliteten på sökningen. Men att Google säkert har plöjt ner miljarder i utveckling av sin sökmotor medan en webbplatsansvarig ofta är nöjd med att kunna lägga några timmar i veckan, är nog inget gemene man tänker på.

Och en sökmotor blir aldrig bättre än den tid du som sökmotorsoptimerar lägger på den. Det finns inga färdiga lösningar anpassade efter just din webbplats innehåll, förutsättningar och användare utan det krävs alltid ett kontinuerligt arbete med att analysera sökdata och justera sökmotorn därefter.

Dock är det inte alltid alldeles enkelt att jobba med sökdata. Var ska man lägga krutet för att faktiskt få någon effekt? På goteborg.se gör vi kvartalsvisa genomgångar av sökstatistik och gör utifrån den insatser för att förbättra sökträffarna för våra användare.

Men av de omkring 150 000 sökningar som görs varje kvartal så är dryga 80 % unika sökfrågor. Det betyder att fyra av fem sökningar endast görs en enda gång under ett kvartal. Och hur stor idé är det att jobba med att förbättra träffarna för dem? Risken är ju påtaglig att insatsen vi gör aldrig kommer till någon nytta eftersom sökningen aldrig kommer att upprepas.

Men det gör ju inte de användare som ingår i de dryga 80 procenten mindre missnöjda ifall deras sökning gav dåliga träffar. De kommer ändå tycka att vår sökmotor är värdelös. Och har vi dessutom, mer eller mindre, uppmanat dem att söka genom att exponera sökmotorn i blickfånget på startsidan, ja då blir förväntningarna högre och besvikelsen än större när vi inte lyckas leverera.

Sammanfattningsvis…

Var för sig är punkterna ovan kanske inte skäl för att låta bli att exponera sökmotorn på goteborg.se. Men sammantaget så säger det oss att det finns en stor risk att vi skjuter oss själva i foten om vi skapar förväntningar som vi inte kan leva upp till samt att våra utvecklingsmedel ofta kan ge större effekt genom att utveckla andra applikationer på webbplatsen än just sökmotorn.

Läs gärna mer om förhållandet mellan sökmotor och navigering i artikeln Search Is Not Enough: Synergy Between Navigation and Search.

5 kommentarer


  1. Alltihop låter vettigt men jag har en undring bara. Måste goteborg.se ha en egen slags sökmotor? Jag har sett andra sajter som gör en google-sökning inom domänen när man söker i sökrutan. Det tycker jag fungerar bra.

    Svara

    1. Hej Sara! Vi skulle definitivt kunna utvärdera att använda Google Site Search (som jag tror att du syftar på) framöver. Vi har ju redan idag en Google-produkt som sökmotor – Google Search Appliance, men det skulle vara intressant att jämför dem båda.

      Svara

      1. I Skellefteå använder vi Google CSE och vi har varit mycket missnöjda med produkten. Vi kommer satsa på en icke-google-produkt framöver. Vi kände att vi hade noll och ingen kontroll över webbplatsens indexering vilket resulterade i att man får sökträff på sidor som inte längre är publicerade.


  2. Tack för en utmärkt bloggpost och bra att någon motiverar varför man avviker från trender andra följer (ibland utan eftertanke)!

    Svara

  3. God analyse men jeg er ikke enig i konklusionen.

    I min virksomhed har vi en utrolig stor mængde af af danske kommuner på vores søgeløsning. Problemet er at hvis søgningen fungerer dårligt, så benytter folk den ikke i så stor stil. Det betyder at vi bl.a. kan se på vores kommune kunder, at de efter et år har færre sidevisninger men flere søgninger, hvorfra man kan udlede at folk benytter søgningen oftere og slipper for at klikke sig rundt i blinde.

    I nævner at kun 6% af jeres brugere bruger den interne søgemaskine (hvilket virker noget lavt), men det er stadig utroligt dyrt hvis halvdelen af dem ikke finder det de leder efter og i stedet ringer til jer.

    I skal desuden se jeres søgeløsning som en mulighed for både at lede jeres borgere videre til de rigtige sider, samt at informere dem. I kunne, som vi tilbyder, lave bannere så hvis folk søger på affald så kan man bruge selve søgningen til at informere jeres brugere (lidt som på http://www.slagelse.dk/soeg/#?cludoquery=affald&cludopage=1&cludorefpt=Politik%20-%20Slagelse%20Kommune&cludorefurl=http%3A%2F%2Fwww.slagelse.dk%2Fpolitik).

    Ligeledes ville kategorier også kunne hjælpe jeres søgeløsning med at filtrere om det man søger f.eks. omhandler borger eller erhverv.

    Angående tid til at oprette synonymer, så kommer vi snart med en feature, også til det svenske marked, som vil spare jer for en masse tid .

    Igen, der kan være mange grunde til det lave antal søgninger, men det er stadig en stor del af jeres brugere der benytter den, så i forhold til hvad I ellers bruger af udviklingsomkostninger, er det en billig måde at optimere jeres hjemmeside til en stor del af jeres besøgende.

    Mvh
    Philip

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *