Startsidan är död – mobilanpassning av goteborg.se

Länge sågs startsidan på en webbplats som ett skyltfönster för en organisation. Det var därifrån som de allra flesta användarna startade sin resa på sajten och det var också där de kunde påverkas med kampanjer, nyheter och reklam, var tanken. Men ju bättre de globala sökmotorerna blev på att guida användarna rätt, ju mindre betydelse fick startsidan. Och det visade sig att användarna inte var så intresserade av nyheter och kampanjer.

Bara en av fem ser startsidan

Den här utvecklingen har vi tydligt kunna följa i statistiken för goteborg.se. Sedan 2009 har andelen besökare som kommer via externa sökmotorer (främst Google) ökat från 49 % till 74 %.

Startsida - besök extern sök

Och ju fler användare som googlar sig till webbplatsen, ju färre ser startsidan, eftersom de flesta hamnar på en undersida någonstans på goteborg.se. Under perioden 2010-2015 har andelen användare som någon gång under besöket passerar startsidan nästan halverats. Numer är det endast en femtedel av användarna som ser startsidan.

Startsida andel visningar

Ingen läser nyheter och kampanjer på startsidan

Det är inte bara den sjunkande andelen användare som ser startsidan som gjort att synen på den som skyltfönster kommit på skam. Det är dessutom försvinnande få användare som klickar på puffar, nyheter, kampanjer och liknande element. Istället vill de flesta användarna bort från startsidan så snabbt som möjligt och letar istället efter navigeringslänkar som kan ta dem vidare så att de kan lösa sin uppgift. Och i skannandet efter den typen av länkar har de flesta internetanvändare helt enkelt lärt sig att mentalt filtrera bort puffar och andra reklamliknande element. Fenomenet kallas banner blindness eller selective attention.

På startsidan på goteborg.se har vi idag en stor mängd puffar och nyhetslänkar. Men av statistiken att döma så är nyttan av dem väldigt liten. Inte ens den stora roterande karusellen med puffar högst upp på startsidan lockar användarna till att klicka. Och exakt hur liten nyttan faktiskt är kan illustreras med exemplet nedan från första halvåret 2015.

Antal besök på goteborg.se: 3 602 708 (100%)
Besökare på goteborg-se

Andel av besöken där användaren besökte startsidan: 741 917 (21 %)
Besökare på startsidan

Andel av besöken där användaren klickade på en puff i karusellen: 9 513 (0,3 %)
Besökare som klickar på en huvudpuff

Vad innebär då detta när vi nu arbetar med en mobilanpassad version av goteborg.se? Jo framförallt att hjälpa de användare som ändå kommer till startsidan med det de faktiskt vill: Snabbt komma vidare i webbplatsstrukturen. Och eftersom puffar, nyheter och kampanjer ändå inte klickas på kan vi istället använda den ytan för navigering.

Mer om hur vi tänker oss navigeringen på den mobilanpassade sajten kommer vi att berätta i ett kommande blogginlägg.

3 kommentarer


  1. Har hört det förut, men det här var bra skrivet och förklarat! Tack för det!

    Svara

  2. Helt rätt resonemang och prioritering! Keep up the good work 🙂

    Svara

  3. Har läst och misstänkt tidigare, men nu blev det brutalt tydligt. Mer statistik.

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *