Sociala medier – nu gör vi allt överallt!

Vad håller de olika sociala medieplattformarna egentligen på med? Skulle vi inte ha kul på Facebook och visa bilder på Instagram? Titta på video på Youtube och vara professionella på LinkedIn? Var sak på sitt ställe och ordning och reda.

Istället tar Instagram upp konkurrensen med Youtube och lanserade IGTV där du kan titta på längre videoklipp. Youtube vill också bredda sig och inte bara handla om videoklipp och har därför lanserat en tjänst där du kan streama musik – Youtube music. Facebook fortsätter ge videoklipp högre ranking och vill också gärna visa längre video. Du kan dessutom köpa och sälja saker på Facebook. Och söka jobb. På Instagram kan du nätshoppa bara genom att klicka på en bild. Och i Instastories ska du snart kunna dela dina Spotifyfavoriter. På Facebook finns ju numera också stories, precis som på Instagram.

Men varför gör de på detta viset? Jo, allt handlar ju om att vinna konkurrensfördelar och att behålla oss användare längre tid i en och samma plattform. Vi ska till exempel inte klicka bort oss till onlinebutiken för att köpa produkten vi vill ha. Istället ska vi stanna kvar på Instagram och göra vårt köp och sedan gå vidare till att gilla nästa bild. Snabbt, enkelt och smidigt. Allt på en och samma plats. I samma plattform.

Det tiden får utvisa är om det kanske inte är så att några av de sociala mediekanalerna kanske håller på att urholka sig själva genom att erbjuda för mycket. Själva grundtanken med kanalen kanske tappas bort på vägen och så vet inte användarna till sist vad de ska ha kanalen till och varför man ens finns där längre.

För dig som arbetar med sociala medier i Göteborgs Stad innebär allt det här att det är svårt att hänga med i svängarna. Det skapar viss förvirring och du kanske tänker – hur ska jag veta vad som gäller? Var ska jag vara någonstans och var finns målgruppen vi vill nå? Du kan vara lugn, på webbstrategiska verksamheten arbetar vi med att bevaka sånt här. Vi arbetar också med ett mer långsiktigt perspektiv kring sociala medier. När det är något extra viktigt som du behöver känna till och som gör att vi skulle behöva ändra sättet Göteborgs Stad arbetar på, så kommer vi att berätta det för dig.

Vi erbjuder också utbildningar för dig som ansvarar för sociala mediekanaler lite då och då. Under nästa år kommer vi återkomma med utbildningserbjudanden inom flera områden, bland annat kring hur man bör tänka kring sponsring i sociala medier.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *