Har du koll på din verksamhets alla konton i sociala medier?

Vad händer om den som är administratör för din verksamhets Facebooksida plötsligt blir långtidssjukskriven? Eller om ert YouTubekonto blir kapat?

Inför ledigheter är det extra bra att se över att behörigheter till konton stämmer så att alla som jobbar och kanske behöver komma åt kontona kan göra det. När du ändå kollar behörigheter så ska du passa på att rensa bort personer som har slutat jobba med kontona och se över om alla som har behörighet verkligen behöver och använder den.

Här är några viktiga saker att tänka på…

  • Det är viktigt att mer än en person har administratörsbehörighet till konton i sociala medier. Men det är också viktigt att det inte är för många.
  • På Facebook går det att styra vem som får göra vad, så där är det bra att vara många som har behörighet men att använda de olika nivåerna så att den som bara ska svara på frågor inte har behörighet till mer än det.
  • På konton med ett gemensamt login är det viktigt att byta lösenord regelbundet för att minimera antalet personer som har inloggningsuppgifterna.
  • För att minska risken att obehöriga kommer åt konton bör vi använda tvåfaktorsinloggning. Läs mer om tvåfaktorsinloggning i vårt blogginlägg inför valet: https://webblogg.goteborg.se/information-till-dig-som-arbetar-med-sociala-medier-i-goteborgs-stad-infor-valet-9-september/

Bolla gärna frågor med oss!

När det gäller sociala medier så förändras saker fort. Vi på webbstrategiska har inte alltid svaren, men vi samlar på erfarenheter från hela staden och diskuterar och bollar mer än gärna med er. Kontakta oss via support.digitalakanaler@goteborg.se

PS! Under helgerna har vi färre personer i tjänst, spetskompetens kan vara ledig, men vi försöker alltid hjälpa till…DS

 ———————————-

1 kommentar


  1. Har försökt att få rektorerna att inse hur viktigt det är att flera har inloggningsuppgifter – de blev ganska stela i masken . . .

    Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *