Fokus på innehållet – även i kristider

Rensa bort, förenkla och förtydliga

Vi har på kort tid publicerat mycket ny information på goteborg.se, med koppling till coronaviruset. Fokus varit att snabbt få ut informationen, men det betyder inte att vi är färdiga.

Det som är så fint med webb är att det alltid går att ändra och göra om. Inte sällan handlar det om att rensa bort, förenkla och förtydliga. Att ta sig tid att reflektera över det vi publicerar är viktigt, inte minst i kristider. Hittar besökaren? Är det begripligt?

Så gå tillbaka och titta på det du publicerade när allt gick som snabbast.

  • Ta bort det som har blivit inaktuellt.
  • Se till att det viktigaste och mest aktuella ligger först.
  • Länka till andra myndigheters information. Bra länkar hjälper läsaren! Skriver vi av information måste vi se till att den är uppdaterad, det tar tid och vi riskerar att snart ha felaktig information på vår webb.
  • Skriv på klarspråk och anpassat för webben.

Så skriver du en bra webbtext

Vi pratar ofta om klarspråk men ibland kanske det är lite otydligt vad det egentligen innebär. Här får ni en liten påminnelse om vad som gör en webbtext riktigt bra och hjälper läsaren.

  • Ingressen ska sammanfatta: Den ska vara kort och sammanfatta det viktigaste innehållet på sidan. Tänk på att de flesta läser på mobilen.
  • Skriv tydliga rubriker och underrubriker: Hjälp besökaren att skumläsa.
  • Skriv tydliga länktexter: Länktexten ska var så lik sidtiteln på sidan du länkar till som möjligt.
  • Skriv det viktigaste först: Men inte bara i ingressen (som sagt, den ska sammanfatta)
  • Använd ett aktivt språk: Med ett aktivt språk talar du om vem som ska göra nåt. En bra grej med att skriva aktivt är att det blir naturligare att använda enkla ord. Om du har svårt att formulera en aktiv mening, vänd på perspektivet och skriv om. Istället för ”kommunen tillhandahåller skyddsutrustning” kan du säga ”du kan få skyddsutrustning av kommunen”.

Ta hjälp

  • Använd vår skrivhandbok som finns på intranätet. Om du inte jobbar i Göteborgs Stad kanske ni har något eget, annars får du självklart använda vår, bara att höra av dig.
  • Be gärna någon annan att läsa din text, eller erbjud dig att läsa någon annans.
  • Fråga oss på webbstrategiska, vi hjälper gärna till!

2 kommentarer


    1. Kul att du gillar våra råd! Och tack för tipset! Hälsningar Cecilia Almemo

      Svara

Lämna ett svar till Sofia Malmgård Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *