Enhetssida 2.0: Mikrosajter utifrån besökarnas behov – del 5 – kulturskolor

Detta är del 5 av 8 i en serie blogginlägg om hur Göteborgs Stad tar fram nya mikrosajter för flera av kommunens verksamheter utifrån besökarnas behov. I detta inlägg presenterar vi resultatet av behovsanalysen för bibliotek. Du kan läsa mer om metoden i del 1.

Nettolistan för kulturskolor

Som vi beskrev i del 1 så tog vi tillsammans med verksamheten fram en lista över de ämnen som potentiellt skulle kunna finnas på en kulturskolas webbplats.

Listan består både av ämnen som är generella för samtliga kulturskolor i Göteborgs Stad, till exempel Anmäl dig till kulturskolan, och ämnen som är specifika för EN kulturskola, till exempel I vilka lokaler hålls undervisningen?.

Resultatet blev följande:

  • Se din köplats
  • Regler för anmälan
  • Byta kurs
  • Anmäl dig till kulturskolan
  • Säga upp plats
  • Hyra/låna instrument
  • Sjukanmälan, anmäla frånvaro
  • Kontakta kulturskolans administration
  • Kontakta kulturskolans lärare
  • Lediga jobb på kulturskolan
  • I vilka lokaler hålls undervisningen?
  • Kurser på min skola
  • Läger och resor
  • Orkestrar och körer
  • Läsårstider och kursstart
  • Schema
  • Kalendarium
  • Ämnen, kurser, utbud
  • Projekt i kulturskolan
  • Avgifter
  • Kurser med lediga platser
  • Vad är kulturskolan?

Listan skickades sedan ut som enkät.

Enkäten för kulturskolan

Enkäterna skickades ut under perioden 12-20 mars 2013 och distribuerades i flera olika kanaler:

  • Aktuelltartiklar på goteborg.se.
  • Facebook-sidor – dels Göteborgs Stads officiella och dels kultuskolornas egna.
  • Föräldrar till barn i kulturskolan

Sammanlagt fick vi 137 respondenter.

Frågan som respondenterna fick besvara var: Titta i listan och välj ENDAST de fem ämnen som är viktigast för dig när du besöker en kulturskolas hemsida.

Resultatet för kulturskolan

För kulturskolorna var det Anmäl dig till kulturskolan och Ämnen, kurser, utbud som fick överlägset flest röster.

Utifrån resultatet gjorde vi följande generella reflektioner:

  • Det är framförallt ansökningstjänsterna besökarna är intresserade av. Och detta trots att en stor del av respondenterna var föräldrar till barn som redan gick i kulturskolan.
  • Generella kontaktuppgifter hamnar relativt långt ner. Besökarna är snarare ut efter kontaktuppgifter till lärarna.

Resultat_kulturskola

Tidigare delar

Del 4 – fritidsgårdar

Del 3 – bibliotek

Del 2 – förskolor och grundskolor

Del 1 – metod

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *