Behövs Facebooks algoritm och hur får vi räckvidd trots den?

Facebooks nya algoritm kräver att du ser över vad du publicerar. Om omgivningen inte upplever ditt innehåll som intressant, så kommer det bli svårt att överleva organiskt.

För att du ska ha en chans att synas så krävs det alltså att det innehåll du skapar är engagerande för dina följare, och det är därför viktigt att tänka igenom vad du publicerar.

Ända sedan Facebook i januari meddelade att de skulle göra en del förändringar i sin algoritm har frågorna varit många. Är det ens lönt för företag och organisationer att finnas kvar på Facebook? Kommer våra inlägg alls få någon räckvidd? Och varför har ens Facebook en algoritm? Svaret på de första frågorna är ja. Så klart vi kan finnas kvar. Och vi kan få räckvidd. Men vi behöver jobba lite mer med vårt innehåll och vad vi väljer att berätta för våra följare. Vi behöver ha ett innehåll som engagerar och genererar kommentarer och diskussion.

Men vad är en algoritm? Wikipedia beskriver en algoritm så här:

”En algoritm är inom matematiken och datavetenskapen en begränsad uppsättning (mängd) väldefinierade instruktioner för att lösa en uppgift, som från givna utgångstillstånd (starttillstånd) inom ett ändligt antal steg når ett sluttillstånd (resultat). Den kan också beskrivas som en systematisk procedur för hur man genom ett begränsat antal steg utför en beräkning eller löser ett problem.”

Blev du något klokare? Kanske inte, men en algoritm är ganska komplex kodremsa som läggs in för att automatiskt effektivisera något typ av digital hantering.

Måste Facebook ha en algoritm?

Det vi kanske inte alltid tänker på är att Facebooks algoritm ser till att Facebook kan hantera de enorma mängder innehåll som publiceras på plattformen. Flera gånger i sekunden postar någon världen över någonting på Facebook. Det tillkommer nytt innehåll hela tiden. Och då behöver Facebook ha något som gör att du får:

  • en bättre användarupplevelse
  • prioriterat innehåll som du gillar och att du ser det innehåll du vill se
  • prioriterat innehåll från de personer du brukar interagera med så att du inte missar deras inlägg
    saker som intresserar dig

Allt detta låter ju faktiskt smart, Facebook ska vara ett ställe där vi gillar att vara och möts av information vi gillar och har möjlighet att reagera på genom att exempelvis kommentera och diskutera med andra.

Hur får vi Facebooks algoritm att gilla oss?

Men hur får vi Facebooks algoritm att gilla oss och det vi skriver? Jo, både dina följare och algoritmen gillar riktigt bra och aktuellt innehåll. Algoritmen gillar inlägg som får många likes, kommentarer och delningar. Hur relevant är egentligen det du lägger ut på Facebook? Försök vara den som bjuder på guldkornen, eller berättar om hur olika saker fungerar. Försök vara först med nyheter, har man inte läst om det tidigare hamnar diskussionen om frågan hos dig, på din sida, och du får engagemanget.

Det är också bra att få mycket engagemang på kort tid som leder till diskussioner mellan dina följare.

Video kan vara nyckeln till framgång, men det kan också bli precis tvärtom

Videos väcker ofta större engagemang än vanliga bilder och andra typer av inlägg, och rankas därmed högre. Är det dessutom en video som folk aktivt söker efter, eller ser om flera gånger, är det ett bevis på att den är bra – och den får därför högre prioritering.
Engagemanget i sig är dock inte helt avgörande för hur högt videon rankas, även längden på filmen avgör detta. Skulle en lång och en kort video få lika mycket engagemang, så skulle den långa videon rankas högre. Däremot känner algoritmen av om du publicerar en video som mest består av en stillbild och ger den i sin tur mindre publicitet.
Ladda alltid upp din film direkt på Facebook, annars får den per automatik lägre ranking och det blir svårt för dig att få bra spridning.

 

Var inte trist och ragga inte följare

Det finns ju också saker som Facebooks algoritm verkligen inte gillar och därför ska vi avstå från att göra vissa saker:
  • Clickbait – det vill säga rubriker som har som mål att locka till sig så många klick som möjligt, men inlägget har inget annat relevant innehåll.
  • Andra former av baiting – det vill säga att du i ditt inlägg uppmanar dina följare att gilla, dela eller kommentera i ditt inlägg.
  • Textuppdateringar från företagssidor – när du bara tar en text från din webbsida och klistrar in den på Facebook. Facebook gillar eget innehåll och det gör dina följare också. De vill ju känna att du är i kanalen för att du bryr dig om dem och har anpassat dina budskap till dem.

Summa summarum – några snabba tips för att få bättre genomslag på Facebook

  • Inlägg som genererar konversationer mellan användarna visas högre i nyhetsflödet – jobba med hur du formulerar dig så att du skapar engagemang.
  • Skapa aldrig inlägg där du enbart uppmanar användarna att gilla, kommentera eller dela ditt innehåll.
  • Var så aktuell du kan och skapa inlägg som innehåller en nyhet eftersom det som är tidigare okänt oftare leder till kommentarer och diskussioner.
  • Informativa inlägg rankas högre.
  • Videor som personer aktivt söker efter, eller som flera ser återkommande på rankas högre upp i flödet.
  • Tänk på att inlägg som ser ut som en video men som egentligen är en bild rankas lägre i nyhetsflödet.
  • Inlägg med länkar som går till webbsidor som inte har en bra användarupplevelse nedprioriteras.
  • Inlägg med länk som går till en mobilsajt som laddar långsamt kommer straffas genom att synas mer sällan.

2 kommentarer


  1. Hej!
    Stort tack för denna sammanställning! Riktigt lyxigt att löpande få en sammanfattning av läget i sociala mediedjungeln.

    Jag undrar om ni kan redovisa källan till denna info (jag vet nämligen att jag kommer att få frågan när jag återberättar ;-))

    •Inlägg med länkar som går till webbsidor som inte har en bra användarupplevelse nedprioriteras.
    •Inlägg med länk som går till en mobilsajt som laddar långsamt kommer straffas genom att synas mer sällan.

    Hur ”vet” Facebook detta…? Användarupplevelse är ju rätt subjektiv (även om det ju såklart finns generella grejer som är bra/dåliga att ha på sin webbplats).

    Tack på förhand!
    Jenny

    P.S Och när jag återberättar tänker jag credda er som källa 🙂

    Svara

    1. Hej! Kul att du gillar inlägget. Det är flera olika källor som ligger bakom informationen, Wikipedia, Internet och svenskarna och så inte minst Facebook själva. Sedan har vi kokat ihop det till ”vårt eget” material. Facebook gick själva ut och berättade vad deras algoritmändring innebar i stora drag och vi sammanställde några av punkterna i det här inlägget. Exakt HUR Facebook vet att en sida har en dålig användarupplevelse är svårt att svara på, det vet nog egentligen bara Facebook. Men jag kan gissa att de är lite inne på samma linje som Google. Man ska enkelt förstå vad man kan förvänta sig att hitta för information på sidan. En tydlig ingress och det viktigaste först. En bra rubrik, klarspråk och tydliga meningar utan långa bisatser. Vad gäller mobilsajter så gissar jag att Facebook mäter hur lång tid det tar att ladda sidan – de följer ju vart deras besökare tar vägen (lite läskigt, men det är så det ser ut). Hoppas detta ger dig lite svar och hjälp på vägen. /Med vänlig hälsning, Anna Nord, webbstrategiska verksamheten.

      Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *